5.s.e.pinse II

Joh.8,2-11

Hgmesse

 

 

 

Hvem var denskyldige?

 

I

 

Ja,dt var det sprsmlet i et spill vi spilte mye da vi var blitt litt store barnhjemme. KEY eller nkkel hette det da. Det finnes fremdeles, men n heter detnoe annet, Scotland Yard, tror jeg. Det hele gikk ut p finne den skyldigei en alvorlig forbrytelse, og dessuten hvor forbrytelsen var begtt. Jeg trordet er Oberst Yellow som har gjort det, med en lysestake, og det skjedde ivinterhaven, kunne jeg si. Men min sster hadde ogs sin teori klar: Det erfrken Scarlett som er den skyldige, hun gjorde det med pistol i dansesalen.

 

Deter n for galt at vi skulle hygge oss med fle forbrytelser p den mten, menvi var jo barn, og skjnte ikke alvoret. S kan en jo si at vi tross alt spiltepolitiets og rettferdighetens rolle. men det ble likevel noe utvendig over det.Der satt min sster og jeg med vre venner og venninner, som noen storemoralister, fjernt fra offeret, fra den som var gjerningsmannen, og-politietsviktige, men ofte s usigelig tffe arbeid i virkeligheten.

 

II

 

Hvemvar den skyldige?

 

Deter tidlig morgen i Jerusalem, og Jesus er kommet til tempelet for undervise.Folkemengden strmmer til.

 

Daskjer det noe. De skriftlrde og fariseerne kommer med en kvinne. Hun er grepeti hor. De stiller henne fremfor Jesus, og brer frem sin anklage.

 

Hvavar det kvinnen hadde gjort?

 

Jo,hun var blitt grepet p fersk gjerning mens hun var seksuelt sammen med enannen enn sin ektemann.

 

Vim ha med to vers fra Mosebkene for forst:

Nren mann driver hor med en gift kvinne, skal de begge d, bde mannen og kvinnensom har brutt ekteskapet. (3. Mos 20,10)

 

Ettvitne er ikke nok til felle en mann for en forbrytelse eller synd,...Bareetter to eller tre vitners  utsagnskal en sak st fast. (5. Mos. 19,15)

 

Dettebetyr:

 

1. Kvinnen har virkeligbrutt Moseloven.

 

2. Den gangen var detddsdom for en slik handling, men for at saken skulle holde for retten, mttedet to eller tre vitner til.

 

Mendette rammer jo ikke bare kvinnen, men ogs hennes elsker. Han hadde vrtsammen med en annen manns ektefelle. Imidlertid savner vi ham i bildet. Hva kandet komme av? Kan det vre at han rett og slett har ftt lov til slippeunna? 

 

Forhva sa Moseloven? For at noen skal bli dmt mtte det vre minst to vitner medi bildet. Det betyr med klare ord at dette m vre en nye planlagtkonspirasjon, sannsynligvis fra ektemannens side.

 

Vitnenehar vrt vitner i dobbelt forstand, de har vrt kikkere, til andres seksuelleaktivitet. Det hele minner om honey-traps, alts sex-feller, av den typenKGB lot sette opp for tvinge svake mennesker fra vest til la seg verve somSovjet-agenter i den kalde krigens dager!

 

III

 

Hvemvar den skyldige?

 

Hvorforslike voldsomme foranstaltninger for f kvinnen dmt?

 

Denvanlige metoden ektefellen kunne benyttet seg av var flge Moselovensanvisninger i skilsmissesaker:

 

Nren mann har tatt en kvinne til ekte, og han ikke bryr seg om henne lenger,fordi han har funnet noe ved henne som byr ham imot, kan han skrive utskilsmissebrev og gi henne og s sende henne bort fra sitt hus. (5. Mos 24,1)

 

Hvakan ligge bak her?

 

Vianer et forferdelig, islagt hat fra ektemannens og kvinnens anklageres side.Hun skal ikke bare ut av hans ekteskap og hus, nei, hun skal d! Ved steining!Det er som om Taliban eller Osama bin Laden er p ferde!

 

Menmon ikke mlet dypest sett er Jesus selv?!

 

Erdet ikke Han de egentlig vil ramme? Er ikke dette en felle for Jesus ogs! Sfr kvinnen g med i dragsuget! 

 

Jovisster det s.

 

Dettesa de for sette ham p prve, s de kunne f noe anklage ham for.(8,6)

 

Akkurati disse dagene var Jesus tilstede ved Lvhyttefesten i templet. Det haddeallerede vrt mange kontroverser mellom det religise etablissementet og Ham.

 

Mendet var selvsagt ekstra provoserende slik vi leser i kap.7 at Jesus str rettved siden av vannprosesjonen i templet og roper: Den som trster, la hamkomme til meg og drikke! Den som tror p meg, fra hans indre skal det, somSkriften har sagt, renne strmmer av levende vann. Dette sa Han om den nd desom trodde p ham, skulle f,(7,37-39) legger evangelisten til.

 

Selvsagtvar dette nok provokasjon til at noen ville avslre at Jesus forholdt seg noksfritt i forhold til  kirkensordninger, alts til templet og Moseloven:

 

Mester,denne kvinnen er grepet p fersk gjerning i ekteskapsbrudd. I loven har Mosespbudt at slike kvinner skal steines. Hva sier s du? (8, 4-5).

 

Mende skjnner ikke at her har de med Ham gjre som kjenner hvert hjerte, og serhva som bor i det. Her har de med Ordet selv gjre. I Ham blir Guds Bud somen finmasket not, hvor ingen tanke, intet ord, og ingen gjerning slippergjennom og gr fri, men i Ham er ogs Gud er finne til frelse, for hver ensynder som sker Ham som sin eneste redning, sitt eneste hp, i liv og i dd,ja, i all evighet.

 

IV

 

Hvemvar den skyldige?

 

For forst teksten rett er det viktig at ingen av oss stiller oss opp sommoralister p avstand, som uforstende barn som spiller om andres skyld elleruskyld.

 

Serdu de to lysene p alteret her i kirken? De vitner om Hans nrvr her i sitthus, i Ord og Sakrament. Og de er et vitnesbyrd om at Guds Ord er bde Lov ogEvangelium, krav og gave.  Depreker om Han som gjennom sine midler knuser og bygger opp, binder og lser.Det handler om lovens og evangeliets lys. Begge deler er Herrens lys, somavdekker og avslrer, men ogs kaller og varmer, som tar imot, og tilgir.

 

Visier gjerne at Gud bruker sin lov, alts de 10 Bud, p tre forskjellige mter.Her i teksten mter vi srlig lovens 2. bruk. P 2 steder i Romerbrevet viserapostelen Paulus hva det er tale om:

 

Hvermunn skal tie, og hele verden st skyldig for Gud...Ved loven lrer vi synden kjenne.(3,19-20)

 

Og:Det som var umulig for loven fordi den var maktesls p grunn av mennesketsonde natur, det gjorde Gud. For syndens skyld sendte Han sin egen Snn isyndige menneskers skikkelse og holdt dom over synden i vr natur.  (8,3)

 

V

 

Hvemvar den skyldige?

 

Sagtkort og konsist: Jesus kan nok her ikke tas til inntekt for ddsstraff. Men nrdet er sagt er Han nok veldig streng ndg. brudd p Guds lov.

 

Hanunnskylder slett ikke kvinnens handling: Synd ikke mer fra n av,(8,11) str det.

 

Hunhar handlet mot det 6. Bud. Og det gjelder fremdeles, og lyder: Du skalikke bryte ekteskapet, eller: Du skal ikke drive hor.

 

Deter utlagt: Du skal vre tro mot din ektefelle, eller til de unge: Du skalvre tro mot den ektefelle du en gang fr. Det er alts synd vre seksueltsammen med andre enn sin ektefelle.

 

SJesus avskriver ikke Guds Lov. P den andre siden: Jesus elsker inderlig densom har falt i synd!

 

Herhar jeg to andre skriftavsnitt i tankene:

 

Lovenvar en vokter for oss helt fram til Kristus, for at vi kunne erklresrettferdige ved troen. (Gal. 3,24).

 

Vikan gjerne se kvinnens situasjon i lys av dette ordet. Hun blir brakt til Jesusav vokteren(pedagogen), som er Loven. Hun har jo gjort synd. Men, heldigvis,hun er blitt brakt til Jesus! Guds lov skal alts bde avslre synden, men skalogs drive deg og meg til Kristus, vr Frelser. For bare Han er Frelseren! BareHan kan Frelse oss!

 

Ogdet andre ordet er dette:

 

Gudhjelper nr morgenen gryr. (Sal. 46,6b)

 

Dennemorgenen ventet det ikke fordmmelse hos Jesus. Nr hun n er kommet til Ham,skjer det totalt uventede: Han frikjenner henne! Han klapper henne ikke pskuldrene og sier at det ikke var s farlig med det du gjorde, men Han sieralts:

 

Hellerikke jeg fordmmer deg. G bort, og synd ikke mer fra n av,(8,11)

 

VI

 

Hvemvar den skyldige?

 

Jo,nettopp henne, men Jesus frikjenner henne ved sitt Ord. For den som slik kommertil Herren, og lar seg stelle med, er Gud i Kristus god mot, og tilgir:

 

Hvemer en Gud som du, som tar bort skyld og tilgir synd...Han holder ikke evig fastp vreden, for Han vil gjerne vise miskunn. Herren skal igjen visebarmhjertighet mot oss og tr vre misgjerninger under fot. Du skal kaste allevre synder ned i havets dyp.(Mika 7,18-19)

 

Foralle mine synder har du kastet bak sin rygg!(Jes.38,17b)

 

Hvamed ektemannens skyld? Og vitnenes? De hadde moralen i orden, for de hadde joikke forbrutt seg mot Moseloven. Moseloven tar heller ikke opp forholdet meloommenn og ugifte kvinner, s om ektemannen hadde ftt seg en elskerinne, (noe vikan formode), da ville han gtt fri bde anklage og det som verre var.

 

MenJesus griper alts dypere enn Moseloven.

 

Vikan ikke lese beretningen annerledes enn at det var flere som var skyldige. Detvar anklagerne, det var vitnene, elskeren og ikke minst ektemannen.

 

Deer ogs kommet til Jesus.

 

Mende vil ikke bli frelst. De vil bare bruke Ham til f oppfylt sine egnehatefulle nsker. Her skal den kalde moralisnen seire! Den som tror den har alti orden selv, og s er det de andre som har feilen. Dessuten str det alts atde nsket f noe anklage Ham for. Jesus, Frelseren vil de bli kvitt.

 

Ja,de ser ikke at Han er deres eneste hp og redning. At de gr bort, den eneetter den andre,(8,9) er derfor megetsigende! Ikke bare arresterte Jesus dem ideres synd, men de overgir seg ikke til Ham, slik at ogs de kunne f hre: Hellerikke jeg fordmmer deg.(8,11)

 

VII

 

Hvemvar den skyldige?

 

Dethandler ogs om oss. Om brudd p det sjette bud, p alle de andre.

 

Jegtror det var godt om Gud i dag fikk vise oss alvoret med hor, som i kvinnenstilfelle. Men det var ogs svrt viktig om du og jeg i dag riktig fikk ta innover oss den synd som heter det ukjrlige sinn, den iskalde moralisme.

 

Detm ikke bli slik hos oss at vi sier: Det er de andre som trenger bli hellige,for jeg er det allerede! Det blir ikke noe hellig liv, ingen fornyelse imenighet og i kirke uten at vi alle, prest og menighet begynner se oss ikvinnens situasjon.

 

Detkan vre hor, eller en annen synd. Og det er det samme om noen har sett osseller ei.

 

GudsLov griper oss p fersk gjerning!

 

Duog jeg har forbrutt oss mot Guds Bud!

 

Derform du og jeg bli tatt i nakken av Guds Lov , slik at vi kan ta imot Evangeliet!

 

VIII

 

Hvemvar den skyldige?

 

Ettsprsml har vi ikke svart p i dag:

 

Hvabetyr det at Jesus skrev p jorden med fingeren?

 

Vel,vi vet ikke hva Jesus skrev, eller tegnet. Noen har sagt det er Guds Navn: JegER. Og dt passer godt. For vrt kapittel er veldig opptatt av den saken. Andrehar sagt: Det er Loven og Evangeliet. Det passer ogs. Vi har hrt mye om detidag. Andre ville kanskje tenke p det bli skrevet opp i Livets Bok. Ja,dette kan gi mening alt sammen.

 

Menmon ikke svaret ligger her i dette Jesajaordet?

 

Jeghar tegnet deg i mine hender, dine murer str alltid for mine yne.(Jes.49,16)

 

Herser vi Herren som tegner og maler. Det er et sjeldent bilde i Skriften.

 

Gudhar tegnet sitt folk i sine hender. Men det str ogs at Han tegner ruiner! Dengangen var det Jerusalems ruiner det dreide seg om. Men Han har ogs tenkt pmenneskelige ruiner. P den og dem som alt har gtt i stykker for.

 

Jegser Ham skrive p hnden sin, akkurat som vi skriver inne i hnden nrforelskelsen brenner som sterkest, og det bare m ut, det vi fler.

 

Jegser Ham st ved staffeliet. Men mens vi sker de vakre motiver, og ikke sjeldengjr det vakre til avgud, som nr sex kommer p avveier, str Han og malerruiner.

 

Gudtegner oss av brennende kjrlighet!

 

Dineog mine ruiner. Og Han synes at det er vakkert! Og mest vakkert er detJerusalems ruiner blir gjenoppbygd. Ras blir restaurert i Hans bilde.

 

IX

 

Hvemvar den skyldige?

 

Deter Jesu hender som tegner. Guds hender.

 

Gudskaper med sine hender. Han kaller med sin hnd. Han straffer med sin hnd. OgHan frelser med sine naglemerkede hender.

 

Jesusskriver i allefall p tempelomrdet. P Sion. Han som selv er det nyetempel.(Joh.3)

 

Hanskjenket kvinnen tilgivelse, oppreisning og nytt liv. Nde kunne g for rett.Fordi Han dde p korset p Golgataklippen like ved.

 

Jesublod rant der ogs for vre synder. Slik at Gud bare ser blodet! Jesu blod somdekker vr skyld og synd!

 

Komda til ham, den levende stein!(1.Pet.2,4)

 

Komtil Jesus! Kom med dine synder, all din nd, alle dine nederlag, alle dinekriser.

 

VedHam skal vi f vre levende steiner som bygges opp til et ndeligtempel!(1.Pet.2,5)

 

VedHam skal vi f vre prester og konger for Ham, i Hans tjeneste!

 

Enkvinne i ruiner ble restaurert til levende stein. Det vil han ogs gjre medoss. Ja, n vil Han vil gi oss, vre ruiner en ny start.

 

X

 

Idag har vi sett Jesus bde i mte med en kvinne, grepet i hor, som skullestenes og steinharde  steinkastere.

 

Menhvem var den skyldige?

 

Jo,det var ogs deg og meg!

 

Mens lyder det et:

 

Hellerikke jeg fordmmer deg. G bort og synd ikke mer fra n av.(8,11)

 

Tildeg! Til meg! Jesus sier til deg i dag: Du som kommer til meg og vil ta imot mintilgivelse og frelse, du skal f det! Du skal til og med f et hellig liv,

 

Menhusk: Dette kommer fra Jesus, ikke fra vre skippertak, vr moral og vrreligisitet.

 

Idpen ble korsets hellige tegn tegnet over deg, og Guds den Treeniges Navnnevnt over deg. Du ble beslaglagt for Herren. For at du skulle tilhre Ham, iliv og dd, og i all evighet. For at du daglig skulle omvende deg fra synden,og ikke synde mer, men ogs for at du ved evangeliet skal eie den trst at

 

Omnoen synder, da har vi en talsmann hos Faderen, Jesus Kristus den rettferdige,han er en soning for vre synder, ja, ikke bare for vre, men for heleverdens.

 

Hellerikke jeg fordmmer deg, ld det fra Herren til kvinnen.(Joh.8,11)

 

Skunne hun g bort, frikjent, i fred.

 

Derfor:Vil du bli frikjent? Vil du bli frelst?

 

Tilre for Faderen, og Snnen, og Den Hellige nd, som var, er, og blir, EN SannGud, fra Evighet til Evighet! Amen.

 

svennam@hotmail.com