2.s. i faste

1.Mos.32,24-32

H¿gmesse

 

Kan Gud tilgi alt?

 

ÓHerre, eg lyfter mi sjel til deg,

eg set mi lit til deg, min Gud.

Lat meg ikkje verta til skammar,

 

Kom i hug di miskunn, Herre,

og dinevelgjerningar;

for dei er frŒ evigtid.Ó(Sal.25,1+6)

 

Kom i hug di miskunn, Herre...

Vi ba den gamle inngangssangen til gudstjenesten. Detlatinske navnet: Reminiscere har gittdenne s¿ndagen, 2. s. i. faste dens felleskirkelige navn.

 

En fin innledning til dagens utfordrende tekst om ham somble patriarken Jakob.

 

I

 

Men f¿rst: Husker du Abraham? Han bodde i det landet som idag heter Irak. Han fikk kall fra Gud til Œ reise til Kanaan med hele slektensin. For Gud hadde en stor plan. Abraham skulle bli stamfar til et helt folk:

 

ÇFar ut or landet ditt, bort frŒ folket og farshusetditt, til det landet som eg vil syna deg! Eg vil gjera deg til eit stort folk;eg vil velsigna deg og gjera namnet ditt stort. Og du skal verta tilvelsigning!È (1.Mos.12,1)

 

Det ble en t¿ff tid med mange pr¿velser. Men Gud holder Abrahamfast:

 

ÇHerren..sa til han: ÇSjŒ opp mot himmelen og telstjernene, om du kan! SŒ tallaus skal ¾tta di verta.È  Abram trudde Herren, og difor rekna Herren han forrettferdig(1.Mos.14,5-6)

 

Og Gud holdt l¿ftet. Abraham og konen Sara fikk en s¿nn. Selvom det sŒ aldeles umulig ut. Du kan lese mer om hvordan dette gikk til i1.Mos.18.

 

Fedrehistorien, som vi kaller denne delen av GT, er ingensolskinnshistorie. Det kan dere ogsŒ sjekke ut selv i de f¿lgende kapitlene.

 

For oss virker det brutalt og ufattelig at Abraham allermest blir stilt pŒ pr¿ve i kap.22. Skulle han virkelig ofre sin egen s¿nn Isak?Her er det sv¾rt tydelig at vi som kristne mŒ lese GT i lys av NT for Œ fŒ taki meningen. Men teksten gir et hint om den dype meningen:

 

ÇGud vil nok sj¿lv sjŒ seg ut eit offerlam...È(1.Mos.22,8)

 

NŒr Abraham senere d¿r, legger Bibelen langt mer vekt pŒIsaks s¿nn Jakob enn pŒ faren.

 

Men da er vi inne i dagens tekst.

 

II

 

NŒr vi leser hele den lange historienom Jakob(1.Mos.25-50) er det ett sp¿rsmŒl som melder seg: Kan Gud tilgi alt?

 

Men f¿r dette melderet annet sp¿rsmŒl seg:

 

Er det mulig Œkomme utenom Gud?

 

Ja, for Guds kall og l¿fte til Abraham og Abrahamskallstroskap til tross: Jakobshistorien er full av l¿gn og svik og vi kan sŒvisst kl¿ oss i hodet og riste pŒ hodet noen hver.

 

Hvordan er Gud som kan ta ut en sŒnn fyr til Œ ta oppstafettpinnen fra Abraham? Det er et godt sp¿rsmŒl. Men det skal vise seg atdypt i det hele har Gud en plan.

 

F¿rst noen n¿dvendige opplysninger om Jakob:

 

Han var tvillingbror til Esau. Uten at vi fŒr vite hvorfor,skj¿nner vi at det oppstŒr en stor konflikt i familien til Isak, som haddegiftet seg med Rebekka, som stammet fra Irak.

 

Det blir en usynlig mur mellom Isak og Esau pΠden enesiden, og Rebekka og Jakob pΠden andre.

 

Senere hjelper moren Jakob til Πnarre den aldrende Isak tilΠgi ham Esaus plass i arverekken etter Abraham. Jakob har da allerede pressetEsau til Πgi ham odelsretten.

 

Muren i familien blir bare st¿rre av disse intrigene, ogJakob mŒ nŒ r¿mme for livet til sin onkel i Irak.

 

Men pŒ veien stopper Gud ham. Han viser seg for Jakob pŒ etsted som heter Betel(=Guds Hus). Mens Jakob samtidig fŒr et syn av en stige opptil himmelen klatrer engleskaren opp og ned mens Gud presenterer for Jakob allesine l¿fter til Abraham og Isak.(1.Mos.28)

 

Dette blir begynnelsen pΠen ny kurs for lurendreieren.

 

De neste kapitlene handler om Jakobs landflyktighet i Irakder han gifter seg og fŒr 11 av sine 12 s¿nner. Der blir han ogsŒ selv utsattfor svik og bedrag, og utnyttet av Rebekkas nev¿ Laban.

 

Til slutt r¿mmer Jakob med hele familien tilbake til Kanaan.

 

III

 

Teksten vŒr er fra litt f¿r i handlingen. Ved en kryssing aven elv ved Jabbok er han en stund alene og sŒ fŒr han bes¿k. Det som utspinnerseg er noe av det aller merkeligste vi leser i Bibelen.

 

Det blir kamp pŒ liv og d¿d mellom Jakob og en ukjent mann.Det vil si, ukjent og ukjent, for etter hvert som den dramatiske kampenutspinner seg er det tydelig at Jakob mer og mer skj¿nner hvem han har Œ gj¿remed. Det er ogsŒ helt klart at dette ikke er noen vanlig slŒsskamp.

 

Jakob har sŒret mennesker inn i de aller innerste rom avderes liv, sveket og bedratt. Han stjal velsignelsen fra Esau, som mŒ si tilIsak: ÇHar du berre velsigning til Jakob, far? Velsigna meg ˜g, far!È Esaugret dŒ h¿gt.È (1.Mos.27,38)

 

Jeg husker enda at kristendomsl¾reren fortalte oss om detteda jeg gikk pŒ Fridalen skole i Bergen. Og jeg husker jeg grŒt og lŒ vŒken omnatten og tenkte pŒ hvor urettferdig jeg opplevet at Esau ble behandlet.

 

Jakob pŒ sin side har rett nok fŒtt sitt m¿te med Gud, sinvekkelse ved Betel, hvor han ble bŒde betatt og forferdet:

 

ÇSanneleg, Herren er pŒ denne staden, og eg visste detikkje!..Kor ageleg han er, denne staden! Her er Guds hus, her er porten tilhimmelen.È(1.Mos.28,16-17)

 

SΠgir Jakob Gud et offer, men det er noe beregnende overham:

 

ÇVil Gud vera med meg og verna meg pŒ denne ferda, vilhan gje meg br¿d Œ eta og klede til Œ ha pŒ meg, og la meg koma vel heim atttil farshuset mitt, sŒ skal Herren vera min Gud.È(1.Mos.28,20-21)

 

NŒ er Jakob kommet dit i livet at det avgj¿rende m¿tet medGud ikke kan utsettes lenger. Men det er slett ikke noe fromt og religi¿st overJakobs m¿te med Gud i dagens tekst. Likevel: Jakob benytter sjansen:

 

ÇEg slepper deg ikkje utan at du velsignarmeg.È(1.Mos.32,26)

 

Senere vitner Jakob om det som hadde skjedd:

 

ÇÉeg har sett Gud Œsyn til Œsyn og endŒ bergalivet.È(1.Mos.32,30)

 

Han som hadde l¿yet og stjŒlet Esaus velsignelse opplever nŒsannhetens ¿yeblikk. Han m¿ter Den levende Gud og blir selv velsignet. Det snuralt opp ned.

 

Rett etter blir det ogsΠforsoning mellom Esau og Isak:

 

ÒEsau sprang imot han og slo armane kring han, kasta segom halsen pŒ han og kyste han. Og dei gret.Ó(1.Mos.33,2)

 

I 1.Mos.35 fŒr vi et forsiktig hint om hva som er den dyperemeningen med alt dette i det Jakob fŒr sin 12.s¿nn, Benjamin i n¾rheten avBethlehem.

 

Men alt f¿r dette har Gud satt Jakob videre pŒ sporet:

 

ÒIsrael skal namnet ditt vera.È(1.Mos.32,28)

É Og Gud sa til han:

ÇEg er Gud Den Allmektige.

Du skal veksa og aukast!

Eit folk, ja, mange folkeslag

skal ¾ttast frŒ deg,ÉÓ(1.Mos.35)

 

IV

 

Vi utfordres jamen pŒ bildet vi har av Gud i denne teksten.Noen blir frast¿tt, mens andre lurer i sitt stille sinn. Hva skal dette v¾retil? Det er liksom sŒ langt fra den snille og gode Jesus, og det bildet mangeav oss har av Ham, fra hjem, s¿ndagsskole, skole og kirke.

 

SŒ nŒr vi h¿rer Jakobs virkelig dramatiske historie meldervel salmistens ord som vi ba i begynnelsen av prekenen seg ikke bare hos meg:

 

Kom i hug di miskunn, Herre,

og dine velgjerningar;

for dei er frŒ evig tid.Ó(Sal.25,1+6)

 

Men som sagt: NŒr vi h¿rer om Jakob er det ett sp¿rsmŒl sompresser seg pŒ: Kan Gud tilgi alt? Og et annet kommer jamen ogsŒ: Er det muligŒ komme utenom Gud?

 

Kanskje flere enn meg tross alt kjenner pŒ at dette igrunnen er ganske aktuelt. Selv om Jakobshistorien foregŒr i en helt annen tidog kultur. For Jakobs eksempel l¾rer oss uten omsv¿p at

 

Ingen av oss kommer utenom Gud.

 

Jakob hadde sine synder, du og jeg har vŒre.

 

NŒ i fasten er det lurt Œ lese et skriftespeil. SlŒ opp de10 Bud i Bibelen din eller i katekismen og bli stille for det som stŒr. Herleser jeg bare det 1.budet med forklaring:

 

Den Vesle Katekisma

 

F¿rste parten
DEI 10 BODA

Slik alle d¿ypte i tru og tillit skal hugsa dei og l¾raandre dei[1].

F¿rste bodet
Du skalikkje ha andre gudar attŒt  meg.
Kva tyder det?

Vi skal ottast og elskaGud over alle ting og setja all vŒr lit til Han.

Kva er summen av boda?[2]

Duskal elska Herren din Gud av heile ditt hjarta og av heile di sjel og av altditt vit. Dette er det st¿rste og fyrste bodet. Men det er eit anna som er likestort: Du skal elska nesten din som deg sj¿lv. PŒ desse to boda kviler heilelova og profetane. Matt 22, 37-40

 

Jeg vet i allefall at jeg ikke har regnet med Gud som jegskulle. Da synes jeg det er godt Œ fŒ bekjent det slik vi gj¿r det ibegynnelsen av gudstjenesten:

 

Heilage Gud, HimmelskeFar.

SjŒ i nŒde til meg,arme, syndige menneske,

som har sŒra deg medtankar, ord og gjerningar

og kjenner den vondehug i hjarta mitt.

For Jesu Kristi skuld,ha tol med meg.

Tilgjev meg alle minesynder,

og gjev at eg mΠottastog elska einaste deg. Amen.

LUK.15,21.

ALTARBOKA 1920

 

Og i ÓDen Store LovsongenÓ-¯ygardsliturgien fortsetter sŒpresten til bŒde seg selv og kyrkjelyden:

 

Herrens apostel seier:

Dersom vi sannarsyndene vŒre, er han trufast og rettferdig,

sΠhan tilgjev osssyndene og reinsar oss for all urettferd.

1.JOH.1.9.

LITURGI FOR UNGDOMS-OG SKOLEGUDSTJENESTER, SALMER FOR UNGDOM1968.

PR¯VEORDNING FOR H¯GMESSA 1969[3].

 

 

Kan sΠGud virkelig tilgi alt?

 

Apostelen JohannesÕ ord fra messeliturgien skal du ta meddeg i dag. L¾r det utenat. 1.Joh.1.9!

 

Og sΠskal du ta med deg Jesajas profeti om ham som alt iforbindelse med Abraham, Isak og Jakob, ja hele GT peker fram mot:

 

ÒMen Jesusvart sŒra for vŒre brot

og sundbroten for vŒre synder.

Straffa lŒg pŒ han, sŒ vi skulle ha fred,

og ved hans sŒr har vi fŒtt l¾kjedom.

Vi f—r alle vilt som sauer,

vi vende oss kvar til sin veg.

Men Herren lŽt rŒka han

det vi alle var skuld i.Ó (Jes.53,5-6)

 

Luther sier i en preken i 1540:

 

ÒEr det kanskje ikke en vakker og herlig byttehandel?!Kristus, som er uskyldig og hellig, tar min synd og skyld pŒ seg. Ja, ikke nokmed det. Jeg, som bare er synd, kler og smykker han ogsŒ med sin uskyldighet ogrenhet. Gjennom dette salige bytte, hvor den kj¾re Frelser bytter med oss,Éblirvi frie fra synden og d¿den og fŒr hans egen rettferdighet og liv. Dette kanalene hjertet gripe i tro.Ó

 

Derfor Žr det faktisk sant: PŒ grunn av Jesus, GudsLam, kan Gud virkelig tilgi alt.

 

Til ®re for Faderen, Sonen, og Den Heilage Ande, somvar, er og vere skal, Žin sann Gud, frŒ ®ve til ®ve.

svennam@hotmail.com

 

 

 

 



[1] SjΠ2. Mos.20,1-17 og 5.Mos.5,1-22

[2] Seinare tillegg til Den Vesle Katekisma.

[3] http://www.skg.no/eukp.htm