Epifania/Kristi Openberringsdag II[1]

Joh.8,12

H¿gmesse.

Ved rstusenskiftet 2.januar 2000.

 

Et stort under har hendt.

 

I

 

Vi kjenner densjuarmede lysestaken, menorahen, igjen fra bŒde kirke og hjem. Ikke minst iadvents-og juletiden. Et rikt og viktig symbol fra Skriften til pŒminnelse omHerrens n¾rv¾r. (1.Mos.37,17f, Sak.4.1-14, p.1,9-18, jfr. ogsŒ p.2,1;3,1) 

 

I dag, pŒfesten for Kristi Œpenbaring, den siste juledagen vi feirer i vŒr vestligetradisjon, skal vi h¿re mye om lys, og ikke minst at Jesus er verdens lys,naturligvis. Men ogsŒ om en lysestake,-og fest, som er annerledes utformet. Ogtil sist skal vi holde alt sammen i rammen av dagens Hellige Evangelium.

 

I f¿lgesammenhengen rundt dagens tekst, sto Jesus i templet i Jerusalem pŒ den storefestdagen, dvs. pŒ L¿vhyttefestens siste dag, og bŒde sa at Han er det levendevann, og det teksten i dag sier: ÒJeg er verdens lys.Ó( Joh. 7,37-38; 8,12)

 

En litenforklaring: L¿vhyttefesten(sukkot) var en av tre store pilgrimsh¿ytider i detgamle Israel. Hver eneste morgen sŒ lenge festen varte gikk man i h¿ytideligprosesjon til Gihon-kilden, som lŒ pŒ den s¿r¿stlige siden av tempelberget.Denne kilden var ogsŒ opprinnelsen til Siloa-dammen, der Jesus jo lar denblindf¿dte helbrede i Johannes 9.

 

Ved Gihon fylteen prest et gyllent kar med vann, mens et kor sang Jes. 12,3: ÒMed gledeskal dere ¿se vann av frelsens levende kilder.Ó

 

Prosesjonen gikksŒ opp til templet gjennom det som ble kalt Òvannporten.Ó

 

Mengden bar l¿vhyttesymbolene:I h¿yre hŒnd kvister av piletr¾r og myrteplanter som var bundet sammen medpalmegrener. I venstre hŒnd en sitron, som skulle minne om h¿sten.

 

L¿vhyttefestenskulle foregŒ i overgangen mellom vŒr september og oktober, i f¿lge 3. Mos.23. Dermed var det en h¿sttakkefest,og den ble feiret pŒ vinŒkrene, der man laget hytter av grener.

 

Dette bandt manetterhvert sammen med Israels vandring i ¿rkenen, da en bodde i telt, ogselvsagt ikke minst med gudstjenesten i det hellige teltet, Tabernaklet, derHerrens herlighet bodde. For oss er det et poeng, for juleevangeliets ord om atÒOrdet ble kj¿d og tok bolig blant ossÓ, kunne ogsŒ oversettes at Ordet slo opp telt i blantoss! (Joh.1,14).

 

II

 

PŒ vandringen tiltemplet sang man fra Sal.113-118: ÒDette er dagen som Herren har gjort.Ó

 

Da de kom tilalteret for ildoffer. gikk de rundt alteret mens de sang fra Sal.118: ÒHerre, gi frelse. Herre, la det lykkes,Ó mens de svingte med palmegrenene.

 

Presten gikk sŒopp til alteret for Œ t¿mme vannet fra kilden i en s¿lvskŒl. Derfra rant dettil jorden. PŒ den siste dagen i h¿ytiden, da vŒr tekst altsŒ foregŒr, haddeman gŒtt rundt alteret 7 ganger!

 

Men ikke baredette hadde skjedd. I kvinnenes hall i templet sto det 4 sv¾re gullfakler. PŒtoppen var det skŒler av gull med veker oppi, som var laget av deler avprestedrakten. Disse skŒlene nŒdde man opp i ved hjelp av stiger!

 

NŒr disse vartent, er det sagt at hele Jerusalem fikk lys fra faklene!

 

Det var undervann-og lysprosesjonen, pΠselve det sted det skjedde, at Jesus sa:

 

ÒPŒ den siste dagi h¿ytiden, den store festdagen, sto Jesus fram og ropte: ÒDen som t¿rster, laham komme til meg og drikke! Den som tror pŒ meg, fra hans indre skal det, somSkriften har sagt, renne str¿mmer av levende vann.Ó ÒIgjen talte Jesus tilfolket og sa: ÒJeg er verdens lys. Den som f¿lger meg, skal ikke vandre i m¿rket,men ha livets lys.Ó (Joh.7,37-38+8,12).

 

Litt av en Òdemonstrasjon!,eller tramp i klaveret Den mŒ ha virket voldsomt: ÒNoen ville gripe ham, mendet var ingen som la hŒnd pŒ ham.Ó (7,44, jfr. ogsŒ 7,46-47+52; 8,24).

 

 

 

III

 

ÒPŒ den sistedag i h¿ytiden, den store festdagen, sto Jesus fram...Ó(7,37)

 

I 3.Mosebok23,26 stŒr det om dennedagen:

 

ÒI sju dager skaldere ofre ildoffer til Herren. Den Œttende dagen skal dere holde en helligsammenkomst og ofre ildoffer til Herren. Det er en festsammenkomst. Dere skalikke gj¿re deres vanlige arbeid.Ó

 

Den Œttendedag.

 

Det er sju dagerfra julenatt/juledag til nyttŒrsdag/Jesu Navnedag, 1.januar. da vi h¿rte:

 

ÒDa Œtte dager vargŒtt, og Jesus skulle omskj¾res, fikk han navnet Jesus, det som engelen haddenevnt f¿r han ble unnfanget i mors liv.Ó(Luk.2,21)

 

25, 26, 27,28, 29, 30, 31. desember, 1.januar!

 

Den Œttende dagenbegynner liksom alt pŒ nytt, og vi fŒr legge det gamle bak oss. Ny uke, nytt Œr.Derfor sier vi at Jesu Navnedag, nyŒrsdagen, 1.januar, er julens oktav. Men isak kan vi ogsŒ si at denne dagen Kristi penbaringsdag 2.januar er som en slikÒŒttende dagÓ i forhold til julen. Og begge disse dagene i kirkeŒret er med Œvarsle om den ÒŒttende dagenÓ i Himmelen, da det ikke lenger skal v¾re noentid:

 

ÒSŒ skal det blien eneste dag-Herren kjenner den-og ikke dag som veksler med natt; vedkveldstid skal det v¾re lyst. Den dagen skal det skje at det renner levendevann ut fra Jerusalem,...Da skal Herren v¾re konge over hele jorden. Den dagenskal Herren v¾re Žn og hans navn det eneste. (Sak.14,7-8a+9)

 

IV

 

La oss nŒ ta medoss bŒde l¿vhyttefesten og dagens evangelium, og holde det sammen med en annenj¿disk fest: ÒChanukkaÓ. Her er ogsŒ lys-seremoniene sentrale.

 

Vi leser om sakeni to av de ÒapokryfiskeÓ b¿ker, 1.og 2.Makkabeerbok.

 

Det er ikkevanskelig Œ se at vi nok skulle ha bladd mer i disse ÒskjulteÓ b¿ker som ordet ÒapokryfÓbetyr. De er en del av den romersk-katolske kirkes bibeloversettelse Vulgata,og vŒr egen kirkefar Martin Luther sa om dem at de var Ògode og nyttige oglese.Ó

 

Og det handler daikke om festen for Scta. Lucia 13.desember, men om en fest med en Œttearmetlysestake. Dette er en ÒchanukkaÓ-stake. Ja, det er faktisk egentlig ni lys pŒstaken. Det siste lyset kalles noe spesielt.

 

Denne lysfestenhar i utgangspunktet ikke noe med Jesu f¿dsel Œ gj¿re. Men den holdes som minneom noe viktig som skjedde 148 Œr f¿r Jesus ble f¿dt.(1.Makk.4,42.)

 

Forholdene iIsrael i seg selv var pŒ nytt blitt dŒrlige pŒ denne tiden. Korrupte ¿versteprestersto mot hverandre, stjal fra templet, innf¿rte hedenske skikker, og gjordeknefall for kongen.(2.Makk.4.)

 

Viktigst Œ nevneer at fra 164 f.Kr. styrte syrerkongen Antiokus Epifanes i Israel. Han hersketover mange andre folkeslag ogsŒ, og for Œ kontrollere dem ble det bestemt atalle mŒtte ha de samme skikkene. PŒ den mŒten vllle han binde menneskenetettere sammen, og gj¿re det vanskelig for noen Œ rive seg l¿s fra riket hans.Han plyndret templet, massakrerte voksne menn, solgte kvinner og ungdommer somslaver, og innsatte ÒgauleitereÓ, som vi ogsŒ kjenner fra vŒr egen historie.Disse var om mulig enda verre enn kongen selv.(1.Makk. 1; 2.Makk.5)

 

Skj¿nt, det allerverste Antiokus fant pŒ var at j¿dene skulle tilbe et avgudsbilde han satte oppi templet istedenfor Gud Herren. Mye annet skjedde ogsŒ til van¾re forgudstjenesten og det hellige sted. Og de som ikke ville tilbe avguden, ble pintog drept.(1.Makk. 1; 2.Makk.6-7).

 

V

 

SŒ var det enprest som het Mattatias. (1.Makk. 2). Han var ikke i tvil: J¿dene kunne jo ikke tilbe enannen gud enn Han som hadde kalt dem, og f¿rt dem til sitt eget land. Det gikkikke Œ be til noe som ikke fantes! Herren hadde jo mange ganger vist at Han var en levende Gud, som varglad i dem. Ved en anledning ropte presten ut:

 

ÒHver den som ernidkj¾r for loven og holder pakten, han f¿lge meg og dra bort herfra! Og han oghans s¿nner flyktet til fjellene og forlot alt det de hadde i byen...Ó(1.Makk2,27-28)

 

En av MattatiasÕfem s¿nner var Judas Makkabeeren. Han blir Israels leder. Vi ser f¿rst atmotstanden f¿rer bŒde folket og ham inn bŒde i flukt, konsolidering og n¾rmestgerilja.(2.Makk. 5,27)

 

Lenger fram ihistorien skulle han komme til Œ lede en liten h¾r med frivillige soldater, ogdro inn i Jerusalem. Framme ved templet la de fra seg vŒpnene. Inne rev de nedavgudsbildene og kastet dem ut. Alteret som var blitt vanhelliget, bleerstattet med et nytt. Det kom nye hellige kar. Og:

 

ÒJudas valgte utprester som ikke hadde gjort seg urene, og som var tro mot loven.Ó(1.Makk,4,42)

 

Til sist mangletbare den sjuarmede lysestaken. Det ble smidd en ny, og sŒ kunne templet tas ibruk igjen. Men da soldatene lette etter olje til den sjuarmede lysestaken,fant de bare nok olje til en dag. Likevel: Ved et under varte oljen i Œttedager, de fant nemlig en krukke hellig olje med prestesegl.(1.Makk.4, s¾rligv.36-58)

 

VI

 

Chanukkafesten erdermed til minne om at templet ble renset og innviet til Gud igjen, pŒ den25.kislev i den j¿diske tidsregningen, vŒr 25.desember, altsŒ juledag!

 

Her ser dereChanukkastaken. Den likner den sjuarmede lysestaken. Men den er ikke helt lik.For denne har altsŒ totalt ni lys. Det niende lyset kalles for ÒtjenerenÓ, ÒSjameshÓ.Med det tennes de andre lysene, ett for hver dag i chanukkafesten. NŒ skal viogsŒ gj¿re det.

 

Og det niendelyset skal minne oss pΠnoe spesielt.

 

Det skulle v¾reen ytterligere motivasjon for oss er at Jesus selv tydelig brukerMakkebeertiden som basis for sin undervisning om de siste tider. Og som om ikkedet var nok, er denne tiden ogsŒ profetert om i Danielsboken: (Dan.11,21flg., Dan.12, 1; Matt.24, 15 flg. Jfr. ogsŒ Joh.10,22 flg.)

 

Derfor errenselsen og gjeninnvielsen av templet i Makkabeertiden viktig for oss, tilforstŒelse av endetiden spesielt, men ogsŒ av Kirkens situasjon i denne tiden,ja, i vŒr tid, ikke minst nŒr det gjelder strategi.

 

Se pΠdetniende lyset igjen. Med det tente vi alle de andre. Tjeneren het det.

 

VII

 

I Bibelenkalles Jesus faktisk ogsΠfor en tjener. Herrens tjener.

 

Dette er ogsŒviktig for messianske j¿der.

 

Profeten Jesajasier:

 

ÒHan ble sŒret forvŒre overtredelser og knust for vŒre misgjerninger. Straffen lŒ pŒ Ham for atvi skulle ha fred, og ved Hans sŒr har vi fŒtt legedom. Vi for alle vill somsauer, vi vendte oss hver sin vei. Men skylden som vi alle hadde, lot Herrenramme ham! Han ble mishandlet, men bar det ydmykt; han Œpnet ikke sin munn, liklammet som f¿res bort for Œ slaktes, lik lammet som tier nŒr den klippes...Ó(Jes.53,5-7)

 

ÒEtter all sinm¿ye og sjelen¿d skal han se lys og mettes. Min rettferdige tjener skal gj¿rede mange rettferdige nŒr de kjenner Ham, for Han har bŒret deres synder.Ó ÒSe,min tjener skal ha fremgang, han skal stige, l¿ftes og opph¿yes.Ó(Jes.53,11+13)

 

Derfor kom Hantil jord! I Hans Navn er det vi feirer jul, nyŒr, milleniumsfest, ja, denneKristi penbaringsdag.

 

ÒMenneskes¿nnener...ikke kommet for Œ la seg tjene, men for selv Œ tjene og gi sitt liv som l¿sepengefor mange.Ó(Mt.20,28)

 

VIII

 

Ved chanukkafestengŒr det gjerne slik for seg:

 

Faren i huset haren kalott pŒ hodet, Han leser om Mattatias og hans s¿nner, om Judas Makkebeus,som frigjorde dem fra syrerkongens Œk, mens lysene i staken tennes.

 

Alle er gladefordi de er frie til Œ be til Gud. Det er som om de selv er med vedtempelinnvielsen. De opplever pŒ nytt at den ugudelige kongen mŒ gi tapt, og defŒr ta templet i bruk igjen.

 

Det skjedde bŒdeet milit¾rt-og et oljeunder.

 

De leker, synger,og gir hverandre gaver. Mens lysene brenner, slik de gjorde det de Œtte dagenei templet, spiller barn og voksne et spill: Midt pŒ bordet legger de en haugmed n¿tter eller mynter. I tur og orden dreier alle pŒ en firkantet snurrebass.PŒ hver av sidene stŒr det en bokstav. Bokstavene er forbokstavene i disseordene:

 

Et stort underhar hendt.

 

IX

 

I julen bŒdeleker, synger ogsŒ vi, og gir hverandre gaver.

 

SŒ er det ermange lys ogsŒ i vŒr juleh¿ytid. Det er den m¿rke Œrstid, da billysene borerseg gjennom m¿rket. Vi bruker mye lys hjemme, vi har juletrelys bŒde ute oginne, og reklameskilt lyser opp butikkene.

 

Men alle disselysene har Žn kilde.Det er Gud. Han som har skapt lyset. Det gjorde Han da Hanskapte verden:

 

ÒDa sa Gud: ÒDetbli lys!Ó Og det ble lys. Og Gud sŒ at lyset var godt, og han skilte lyset fram¿rket.Ó(1.Mos.1,3-4)

 

Jesajaprofeterer:

 

ÒDet folket somvandrer i m¿rket, fŒr se et stort lys; over dem som bor i skyggelandet, strŒlerlyset fram.Ó(Jes.9,2)

 

Jesus sier: ÒJeger verdens lys. Den som f¿lger meg skal ikke vandre i m¿rket, men ha livetslys.Ó(Joh.8,12)

 

Juleevangelietforteller at engelen sa til hyrdene:

 

ÒI dag er det f¿dtdere en Frelser... Han er Kristus, Herren.Ó(Luk.2,11)

 

Et stort underhar hendt.

 

X

 

I Chanukka-festener det som om deltakerne selv er med ved tempelinnvielsen. Det blir levende atden ugudelige kongen mΠgi tapt, og at det i helligdommen igjen kan feiresrette gudstjenester for Herren.

 

Det st¿rste undervi kan tenke oss er at Gud Jesus, Ordet, er blitt kj¿d og har tatt bolig, slŒttopp sitt tabernakel blant oss.

 

Han steg inn i vŒrverden, inn i stallen, og la seg i krybben for Œ f¿re oss alle, store og smŒhjem til himmelen. For det lille Jesusbarnet er Frelseren.

 

SŒ er det ikkebare sju som er et viktig tall. Nei, Œtte, ja, ni minner oss om tjenertallet.Jesu tall. Tallet for Ham som steg ned til jorden, steg inn i stallen, stigerinn til oss i dag, for at vi Òskal fŒ del i guddommelig natur,Ó ja, stige opp til Himmelen med Ham! (2.Pet.1,14)

 

Og Han, som erVerdens lys, vil ogsŒ gi lys til alt annet. Han vil lyse inn i vŒre liv. Og gioss hŒp for livet og framtiden. Han skal vi fŒ komme til akkurat som vi er. Fordi Han er glad i hvereneste en av oss, og vil ta i mot oss, bŒde store og smŒ.

 

Herodes kunneikke stoppe Jesus, nei, den hellige familie flykter til tryggheten i Egypt.(Matt.2,13flg.)

 

Senere inntarJesus templet, ja, ikke bare det, men Han sier altsΠat Han er det levende vannog verdens lys.(Joh.7,37+8,12)

 

I Ham skal Gudsfolk tilbe i Œnd og sannhet.(4,23)

 

XI

 

Et stort underhar hendt. Det er et stort under ogsŒ at Han vil ta i mot bŒde deg og meg.

 

La dette derfor bli en h¿ytidhvor du Òselv er med!Ó

 

La oss gi ossselv til Jesus denne julen, dette Œrsskiftet, dette Œrtusenskiftet. La oss gioss selv til Ham, tjeneren, lys nr. 9.

 

Leve for Ham,tjene Ham.

 

ÒDette ord b¿rdere ha for ¿ye; for det er lik en lampe som lyser pŒ et m¿rkt sted, inntildagen gryr og morgenstjernen gŒr opp i vŒre hjerter.Ó(2.Pet. 1,19b)

 

TIL ®RE FORFADEREN OG S¯NNEN OG DEN HELLIGE ND, SOM VAR, ER OG BLIR, EN SANN GUD, FRAEVIGHET TIL EVIGHET!

 

svennam@hotmail.com

 

 

 



[1] Etter Barnas S¿ndagsblad34/88, s.4-5. Jfr. ogsŒ ÒL¿vhyttefestenn-Sukkot, Dagen 210991, og ÒImakkabeernes fotsporÓ, Dagen 181299)