NYRSDAG/JESU NAMNEDAG I

Luk.2,21

H¯GMESSE

 

 

Hva Jesu Navn betyr

 

I

 

I DAG PNYRSDAGEN/JESU NAVNEDAG, skal vi stoppe ved hva Jesu Navn betyr.

 

JESU NAVNEDAG,det er julens oktav. Vi h¿rer jo at Jesus 8 dager etter sin f¿dsel ble omskŒretog fikk sitt Navn slik som engelen hadde befalt.(Luk. 1,31)

 

40 dager etterdette skjer det kjente m¿tet mellom Jesus, og Simeon og Anna i templet. Foretter den renselsestid som Moseloven foreskrev,(3.Mos.12,1-4) tok Maria ogJosef Jesus med seg opp til Jerusalem for at Han skulle bli bŒret frem forHerren. Det sto jo skrevet: ÓDu skal hellige alle f¿rstef¿dte til meg.Ó(2.Mos.13,1)

 

II

 

Et Œrsskifte kaller pŒ mange tanker. Men alle Œr samles ibetegnelsen: ÇEtter Kristi f¿dselÈ, eller forkortet: E.Kr. PŒ Latin og pŒengelsk sier vi: AD, Anno Domini, i Det Herrens r. SŒ har vi :2003 AD, AnnoDomini, i Det Herrens r 2003. Det det handler om er dette: Etter KristiF¿dsel. I det Herrens r!

 

De eldre visstedet. Se pŒ eldre rosemalte arbeider, sŒ ser du: ÒI det Herrens Aar...Ó

 

Hvilket Œr,Œrhundre, ja. Œrtusen vi er i, sŒ er DET i allefall sikkert og sant: Det erHerrens R!

 

NŒr vi innrettervŒre liv etter dette, Òetter Kristi f¿dselÓ i bokstavelig forstand, da fŒrlivet mening og mŒl.

 

For det Πlevesom menneske blir helt nytt i Hans lys, Han som

 

FIKKNAVNET JESUS!

 

FIKKNAVNET JAHVE(HERREN) ER FRELSE.

 

I Ham m¿tes denborgerlige og kirkelige tidsregning. Derfor har vi bŒde NyŒrsdagen og  Jesu Navnedag i dag. Det mŒ bety fordeg og meg at enten det dreier seg om sorg eller glede ved dette Œrsskifte,enten vi ser tilbake mot 2002 eller fremover mot 2003, sŒ mŒ alt preges av, ogfŒ retning og mening av dette enkle faktum: Jesu Navn. Herren er Frelse!

 

 

 

III

 

Dagensevangelium lyder altsŒ:

 

ÇDa Œttedager var gŒtt og han skulle omskj¾res, fikk han navnet Jesus, det som engelenhadde nevnt f¿r han ble unnfanget i mors livÈ.(Luk.2.21)

 

 

Hvorfor gir vibarna vŒre dŽt og det navnet? Kanskje fordi personer i familie og omgangskretshar betydd mye, kaller vi dem opp. Kanskje likner de pŒ noen vi kjenner. Hunhar Karis ¿yne, sier vi, eller: Han er da veldig lik pŒ Johannes i ansiktet!Barna taler til oss ved sitt navn.

 

Slik er det ogsŒmed Jesus!

 

Navnet Jesus betyrrett oversatt: Gud, Herren Frelser.

 

Barnet Jesus erGud av evighet i tiden. Ja, Han er Herren, Jahve, og har det navnet som dirreri luften nŒr Gud presenterer seg for Moses ved tornebusken (2.Mos.3,14):

 

Jeg ER, ogJeg ER den jeg er! Herer det ikke diskusjon. Og Jesus sier om seg selv som voksen: Jeg ER pŒny:Jeg er veien,  Jeg er oppstandelsenog livet, Jeg er verdens lys!(Joh. 14, 11, 8)

 

Her er det dypeting. Paulus setter det pŒ spissen pŒ Areopagos i Aten: ÒI Ham er det vilever, beveger oss, og er til!Ó(Apg.17,28)

 

I Ham, dette lille barn, forsoneren pŒ Golgata,Seierherren pŒ Korset og PŒskemorgen, Han som troner ved Faderens h¿yre hŒnd,som skal d¿mme verden.

 

I Ham, som ogsŒ kommer til oss i dag pŒ barnligog enkel vis, ved sin Hellige nd, som bruker dagligdags verkt¿y, og  alminnelige redskaper: ved en bok, vedvann og Ord, ved br¿d og vin, ved feilende og stammende vitner.

 

I Ham, som kommer sΠenkelt at nettopp barn kanfornemme det, sΠliketil at bare barna og de som blir som barn kan stoppe oppfor det, og fΠdel i det.

 

HERREN ERFRELSE. OGS I 2003.

 

IV

 

All tidsregninger begrenset. Som alt her i tiden har verdens kalendere det ved seg at de fŒross til Œ tenke om tid som noe som kommer igjen, om og om igjen.

 

Vi lever ijuletiden. Men vi skal ikke tenke at dette er en stadig tilbakevendende h¿ytid.Et ÒHJULÓ med H. For det er den ikke.

 

Julen b¾rer budom Julen i himmelen, som Jesus har Œpnet adgang til, og veien til!

 

NŒr det gjeldertid, tenker Bibelen slik som med historien, den har fŒtt sin tilmŒlte anledningav Han som er bŒde Tidens og Historiens Herre. VŒr tid og historien har medverdens husholdning Œ gj¿re. Men Žn dag har tiden og historien nŒdd sitt mŒl.Guds Rike bryter inn i alt sitt velde, og gj¿r ende pŒ syndens, d¿dens ogdjevelens herjinger i vŒr verden.

 

For verdenligger i den ondes vold. Men inn i denne verden sendte Gud sin kj¾re S¿nn JesusKristus for at hver den som tror pŒ Ham ikke for evig skal v¾re overgitt tildet vonde, men ha del i den nye tid, som er Guds, den som ikke er noen tid, mensom er evig, uten mŒl og grense, der Han skal fylle alt i alle.

 

Herren har enannen tid i vente, en tid som ikke er under forgjengeligheten, som er uavbrutt,der ikke synd, sorg, savn og n¿d fŒr bryte inn og ¿delegge.

 

I vŒr skr¿peligetid er den nye tid kommet. Hans miskunn og barmhjertighet i Jesus Kristus b¾rerbud om den.

 

Et Œrsskifte kanv¾re sunt for oss, fordi vi blir stilt ansikt til ansikt med menneskelivetsforgjengelighet,men ogsŒ vŒre egne, og slektens synder.

 

Tid er noedyrebart. Det er vel nyttŒrsforsettene vŒre et vitnesbyrd om at noen hverforstŒr. Men, sŒ ble det sŒ vanskelig Œ holde dem, Œ bli et bedre menneske. SŒser vi at tiden gŒr, ved Œrsskifter, vi ser det i speilet, merker det pŒkroppen. Mennok mest ved det Œ miste.

 

Men sŒ stŒr deti en av tekstene i dag: ÓHerrens miskunn er ikke forbi, hans barmhjertighettar ikke slutt. Den er ny hver morgen, stor er din trofasthet...Det er godt Œv¾re stille og vente pŒ hjelp fra Herren.Ó (Klag. 3.22-23; 26.)

 

Han som ertidl¿s, fra evighet til evighet, kom inn i vŒr verden, inn i vŒr tidsregning oghistorie, for Œ gŒ inn i denne tid, denne julen,  gjennom denne prekenen.

 

V

 

Hvor mange dagerog Œr vi fŒr, det vet vi ikke. Men inn i den tidsregning som gŒr mot sin slutt,inn i vŒr syndige verden, sendte altsŒ Gud Han som fikk navnet Herren erFrelse. For at vi skulle fŒ komme til Gud, og fŒ v¾re barn av, og i DenTreenige Guds n¾rhet gjennom Ham.

 

I dette nye Œretvil jeg hŒpe for deg, hvem du enn er, hvor du enn er, hva som enn skjer: At duer hos Jesus! Frelseren!

 

At du kommertil Ham og blir  frelst.

At du blirhos Ham-i Frelsen.

 

Da mŒ du v¾rehos Ham, ha ditt ankerfeste der all jordisk tid stŒr virkelig stille.

 

Men GudsOrd-Ordet fra Guds egen munn, det bestŒr for evig. Og under Ordet stŒr tidenstille. For her bryter den nye tid, da det ikke er noen tid, men bare evighet,inn i et hvert menneske som lar Ordet slippe til. For Ordet er Gud, Ordet varGud,Ordet tok bolig blant oss. SŒ stŒr ogsŒ tiden stille ved nattverdbordet.Der lyder det: Dette er! Min lekam! Mitt blod! Til forlating for syndene! LaGuds nye tid, la evigheten slippe til i ditt liv!

 

VI

 

ÒTidensvinner, tiden rinner, tiden svinner hastig bort, Ta deg vare i din fare, dadin time er sŒ kort!Ó Sliksynger vi i en av vŒre nyttŒrssalmer.(Stub, NoS 254 v.1) Men ogsŒ i en annen:Ó Gud, vŒrt vern i farne Œr, alt fremtidshŒp vi vet, vŒrt ly mot stormene somslŒr vŒrt hjem i evighet!..V¾r du vŒrt hjem mens stormen slŒr, og sŒ ievighet!Ó(Watts/L¿nning,NoS 757 v.1 og 6)

 

Gud, vŒrthjem i Jesus!Han er detfaste ankerfeste i liv og d¿d, som holder i alle stormer. v¾re der, hos Ham,det er det det handler om, det er det det sp¿rs om. Det er det livet dreier segom.ÓDet er godt Œ v¾re stille og vente pŒ hjelp fra Herren.Ó(Klag.3,26)

 

IngenŒrsskifter, ingen tidsregninger kan forandre pŒ dette.

 

finne roen,havn, hos Herren, ved Jesus Kristus, det er salig! Det er selve livets mening.

 

TIL ®RE FORFADEREN OG SONEN OG DEN HEILAGE ANDE, SOM VAR, ER OG VERE SKAL, EIN SANN GUD,FR ®VE TIL ®VE!

 

svennam@hotmail.com